Doporučení |
Vyjádření vhodnosti |
Četnost použití |
|
|
|
Každé porušení pravidel tvrdě potrestat, po domluvě s rodiči je možné použít i fyzické tresty. |
|
|
Vhodně umístit žáka ve třídě, nevyčleňovat ho z kolektivu dětí, posadit ho v dosahu učitele, ne u okna či dveří, v lavici sám nebo s klidným a nekonfliktním spolužákem. |
|
|
Umístit žáka do rohu třídy, kde nebude rušit ostatní spolužáky. |
|
|
Optimalizovat vybavení třídy - omezit přílišnou pestrost a barevnost třídy, odstranit předměty, které mohou žáka při výuce rozptylovat. |
|
|
Uplatňovat pozitivní přístup k žákovi, laskavost, klid, optimismus
a trpělivost. |
|
|
Pokyny zadávat žákovi vždy jasně, stručně, jednoznačně, po jednotlivých krocích, ověřit si pochopení zadání (žák zopakuje, co je jeho úkolem). Nevést s žákem dlouhé diskuze, ale důsledně vyžadovat splnění úkolu. |
|
|
Střídat ve výuce činnosti, pasivní plnění úkolů střídat s aktivní činností žáků, zařadit relaxaci. |
|
|
Strukturovat pracovní proces, jasně stanovit téma hodiny, seznámit žáky
s náplní hodiny a očekávanými výsledky. |
|
|
Neprovádět více aktivit najednou, vždy plnit pouze jeden úkol. |
|
|
Co nejdříve poskytovat žákovi zpětnou vazbu - informace o kvalitě jeho výkonu a chování. |
|
|
Nepřiměřené chování a porušení pravidel nepřehlížet, klidně a věcně reagovat, zopakovat pravidlo, jež žák porušil a zdůraznit nutnost dodržovat stanovená pravidla. |
|
|
Zavést systém odměn a trestů, vystavit ho ve třídě a důsledně ho dodržovat. |
|
|
Umožnit žákovi, aby alespoň část práce udělal dobře než celou špatně, není nutné vždy vyžadovat stejný rozsah práce jako po ostatních. |
|
|
S žákem jednáme vždy klidně, udržujeme oční kontakt. |
|
|
Vhodná úprava výukových materiálů - vždy jasně strukturované, stručné, přehledné, využít přehledy, grafy, tabulky, atd. |
|
|
Je-li to třeba, poskytnout žákovi „oddechový čas“ a útočiště na zklidnění.
Případné konflikty řešit až po zklidnění žáka a odeznění afektu. |
|
|
Drobné nedostatky v chování žáka (vrtění se na místě, občasné vykřikování) tolerovat, neustále nenapomínat a neokřikovat žáka. |
|
|
Každou změnu ve výuce žákovi včas oznámit a vysvětlit. |
|
|
Umožnit individuální hodnocení žáka, případně slovní hodnocení, a to i slovní hodnocení chování. |
|
|
Navázat kontakt a spolupráci s rodinou žáka, snažit se sjednotit přístup k žákovi, zasílat rodičům každodenní zprávy o chování a práci žáka ve škole. |
|
|
Aktivní spoluúčast učitele na práci žáka- žáka vedeme, povzbuzujeme, uklidňujeme, posilujeme jeho sebevědomí. |
|
|
Umožnit žákovi používat ve výuce specifické pomůcky, které mu pomůžou překonat jeho obtíže způsobené poruchou. |
|
|
Vždy kontrolovat, zda si žák zapsal všechny zadané úkoly. |
|
|
Za každý prohřešek následuje pouze jeden postih. |
|
|
Na základě doporučení školského poradenského zařízení zřídit funkci asistenta pedagoga pro dítě s výraznými symptomy ADHD. |
|
|
Pevně stanovit jasná pravidla chování a práce ve třídě, spolu s přehledem hodnocení chování žáků je vystavit na viditelném místě ve třídě. |
|
|