Klíčové aktivity
KA – 01 Informovat o principech inkluzivního vzdělávání a možnostech, které kraje, obce a školy v jeho zavádění mají.
KA – 02 Informační platforma pro plnění mezinárodních závazků ČR v oblasti rovných příležitostí v rámci realizace opatření pro výkon rozsudku evropského soudu pro lidská práva v případu D. H.
V rámci klíčové aktivity KA02 je kladen důraz zejména na informovanost vedoucích pracovníků škol a školských zařízení a také na navázání maximální spolupráce těchto pracovníků a zřizovatelů škol. V rámci této klíčové aktivit bude vedoucím pracovníkům nabídnuto:
- Vzdělávací akce zaměřené na podporu proinkluzivního nastavení škol. Tyto akce jsou plně hrazené (registrace, občerstvení, ubytování).
- Na vzdělávacích akcích bude probíhat depistáž škol za účelem jejich finanční podpory zacílené na pedagogické pracovníky daných škol.
- Workshopy, jejichž cílem je otevřít prostor pro komunikaci mezi vedoucími pracovníky škol a jejich zřizovateli. Tyto akce jsou plně hrazené (registrace, občerstvení, ubytování).
KA – 03 Informovat o dobrých praxích z obcí, krajů a škol zavádějících či již realizujících společné vzdělávání, přenos dobrých praxí
KA – 04 Sběr podkladů s terénu (vedoucí pracovníci škol, zřizovatelé), překážky plnění inkluzivních opatření, potřeby škol v této oblasti
Aktivita pracuje se snahou pokrýt všech 14 krajů ČR dotazníkovým šetřením, v rámci něhož garantuje 100% anonymitu respondentů tak, aby bylo možné přistupovat k jejich výpovědím jako k pravdivým výrokům (nikoli jako k otřepaným klišé: řekneme jim to, co chtějí slyšet). Tato aktivita má výzkumné ambice s cílem poskytnout nejen zúčastněným respondentům, ale i všem ředitelům a zřizovatelům regionálních škol zpětnou vazbu v podobě odborných publikací shrnujících výsledky terénních šetření.
KA – 05 Zahraniční stáže (VB, Finsko) pro vedoucí pracovníky a zřizovatele škol, pozvání zahraničních odborníků ke spolupráci
Pro standardizaci kvality implementace rovných příležitostí ve vzdělávání je nutné, aby vedoucí pracovníci škol a zástupci zřizovatele měli příležitost navštívit konkrétní, správně fungující, zahraniční vzdělávací model.
Na stážích ve Finsku bude ve spolupráci s univerzitami představen finský model inkluzivního vzdělávání na teoretické bázi v rámci komunikace s odborníky a na praktických ukázkách v konkrétních školách, které mají již léta praxe s inkluzivním typem vzdělávání. V Anglii bude prakticky předveden inkluzivní model vzdělávání. Stáže budou probíhat na dvou úrovních:
- stáže organizované, kdy osoby z cílových skupin mohou mít velkou jazykovou bariéru a potřebují odborný a jazykový doprovod na stáži.
- stáže neorganizované, které budou pro osoby, znalé anglického jazyka. Těchto stáží se předpokládá větší počet.
Cílová skupina bude mít zajištěnou cestu, ubytování a kontaktní údaje na odborné osoby a školy, které jsou pro stáž zacílené.