Sběr podkladů s terénu (vedoucí pracovníci škol, zřizovatelé), překážky plnění inkluzivních opatření, potřeby škol v této oblasti
Aktivita pracuje se snahou pokrýt všech 14 krajů ČR dotazníkovým šetřením, v rámci něhož garantuje 100% anonymitu respondentů tak, aby bylo možné přistupovat k jejich výpovědím jako k pravdivým výrokům (nikoli jako k otřepaným klišé: řekneme jim to, co chtějí slyšet). Tato aktivita má výzkumné ambice s cílem poskytnout nejen zúčastněným respondentům, ale i všem ředitelům a zřizovatelům regionálních škol zpětnou vazbu v podobě odborných publikací shrnujících výsledky terénních šetření.
Klíčová aktivita KA04 je postavena na předpokladu, že inkluze prospívá rozvoji potencionalit většinové populace žáků stejně tak jako žáků se specifickými potřebami, jestliže
- škola má objektivní předpoklady (finanční, materiální, personální) k inkluzi (MŮŽE) a subjektivně vykazuje snahu (CHCE),
- žák se specifickými potřebami je objektivně disponován k inkluzi (MŮŽE) a on i jeho rodina vykazují snahu při inkluzi (CHTĚJÍ).
Rozhodující část aktivity bude realizována sběrem dat v terénu (přes webové rozhraní) od oslovených respondentů (vedoucích pracovníků škol, zřizovatelů škol), a to formou kvantitativního i kvalitativního výzkumu. Za tímto účelem budou využity již vytvořené registry škol (např. registr AAŠ, mapa aktivních škol apod.), osloveny krajské úřady a obce s žádostí o využití rejstříku škol jimi zřizovaných, bude vytvořena databáze regionálních škol, které budou osloveny s žádostí o spolupráci. Kvantitativní výzkum proběhne pomocí dotazníkových šetření, kterými budou získána hromadná data ke statistickému vyhodnocení. Kvalitativní výzkum bude sledovat zejména příklady dobré praxe a formou kazuistik bude ilustrovat specifické příklady přístupů a strategií škol. V tomto kontextu budou využity validní empirické nástroje, které otestují otevřenost škol vůči inkluzivnímu vzdělávání z hlediska objektivních i subjektivních faktorů, zmapují proinkluzivní projevy škol na všech úrovních vzdělávání a zjištěné skutečnosti statisticky vyhodnotí.
Primárně budou zjišťovány překážky plnění inkluzivních opatření a potřeby škol v této oblasti. Cílem je rozklíčovat pozici ředitelů regionálních škol, identifikovat jejich limity a vyhodnotit je pomocí kategorizace z hlediska objektivity a subjektivity. Souběžně proběhne kategorizace předpokladů změn v přístupu k inkluzi, tj. „co by se muselo změnit, aby …“. Obdobně budou analyzovány nástroje a pozice zřizovatelů regionálních škol.
Sekundárně bude sledován vliv rodinného prostředí žáků a jejich míra zapojení do vyučování a učení dle dostupných metodik, např. PISA. Tyto údaje budou využity při analýze cílení a efektivnosti vzdělávacích modulů a forem vzdělávání, příp. designu procesu zpětného vyhodnocení jejich efektivity. Získané údaje budou zařazeny do modelu pedagogického výkonu proinkluzivních škol v závislosti na jejich specifických charakteristikách.
Cíle aktivity
Cílem aktivity je v co nejširším záběru (14 krajů ČR, preprimární, primární, nižší sekundární, vyšší sekundární úroveň vzdělávání) získat validní data od vedoucích pracovníků regionálních škol a jejich zřizovatelů, otestovat je pomocí statistických nástrojů s vysokou reliabilitou a publikovat výstupy, které by měly reprezentativní charakter. Uvedené výzkumné cíle jsou úzce provázány s cíli praktickými: poskytnout ředitelům škol, jejich zřizovatelům, ale rovněž řídícímu orgánu, průkazný materiál o faktickém stavu inkluze v ČR, o jeho překážkách, limitách a předpokladech jejího naplnění na vyšší úrovni. Cílem je rovněž přispět k všeobecné rozpravě o podmínkách, zásadách a pravidlech, které činí z verbalizovaných požadavků kladených na školy v kontextu inkluze reálně splnitelné úkoly kooperujících aktérů: školy – rodiny – politiků.
Předpokládané výstupy aktivity
Hlavním výstupem aktivity bude metodika umožňující standardizovaný přístup k posuzování inkluze škol a dvě odborné publikace, reflektující soudobý stav škol v akcentu
- vnitřních, vnějších, subjektivních i objektivních překážek reflektovaných vedoucími pracovníky škol a jejich zřizovateli a učiteli z hlediska připravenosti škol k inkluzi. Rozhodující důraz je položen na relaci „mohu“ versus „chci“ z pozice vzdělavatelů na všech vzdělávacích úrovních regionálního školství. Jednofaktorová analýza je doplněna i o pozici žáka, respektive jeho rodiny, kde je klíčový důraz položen na míru chtění a touhy žáka po vzdělání, neboť možnosti žáků se specifickými vzdělávacími potřebami jsou v nějakém ohledu oslabeny;
- rovných příležitostí, kde budou vymezeny základní potřeby škol a školských zařízení pro rozvoj využívání potencionalit všech žáků. Příkladem může být postup měst Sokolov či Krnova. Tyto potřeby a překážky budou v publikaci explicitně popsány, včetně doporučených opatření, která mohou pomoci k rozvoji rovných příležitostí i na ostatních školách ve všech regionech. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami rovněž často nemají pozitivní přístup ke škole a pocit sounáležitosti s její komunitou, což oslabuje i jejich vzdělávací zainteresovanost. Projekt předpokládá pomocí pilotních behaviorálních programů otestovat míru jejich vytrvalosti, snahy a motivace.